fredag 24 april 2009

Klädträsket

Nu har mina jeans spruckit. Det värsta som kan hända när man har bestämt sig för att undvika nyproducerat. Att hitta jeans begagnat kräver åtskilliga timmars jobb, kanske dagar.

Överhuvudtaget så är utbudet av secondhand-kläder väldigt magert. Framförallt för män.

Om vi ska kunna få en mer hållbar konsumtion så är det nödvändigt att vi använder det vi redan har producerat så länge som möjligt. Och ska vi kunna göra det så är det dags att komma ut ur garderoben ... för kläderna alltså.

Jag har inget behov av att ha senaste modet, men vill gärna kunna förnya mig då och då. Det får gärna ske med secondhand-kläder. Har inga som helst problem att bära andras grejer.

Problemet just nu är inte att det inte finns tillräckligt med secondhand-kläder, utan att de aldrig kommer ut i butikerna. Alltför många tänker att "den där skjortan är nog bäst att spara ändå, för vem vet, kanske vill jag använda den igen om nåt år. Jag har i och för sig inte tagit på mig den på tre år, men ändå, man vet aldrig ..."

Tänk om alla modeintresserade som köper en hel hög nya kläder varje månad kunde se till att allt det gamla hamnade i någon annans garderob. Då skulle hela mitt behov va täckt med råge.

Så sprid ryktet, det är dags att komma ur garderoben ...

2 kommentarer:

  1. Hej Johan, vad sägs om att sy och lappa jeansen?
    :-)
    elin

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag gissar att det är mycket som slängs också.
    Har själv sett många hela och fina kläder i ett soputrymme.
    /Katarina Hall

    SvaraRadera