tisdag 24 mars 2009

Ett år utan Nyproducerat

Konsumtionen av nyproducerade produkter blir ett allt större problem för miljön. Vi börjar nå gränsen för vad vår planet klarar av att hantera. Trots detta pekar alla prognoser på en fortsatt eskalerande konsumtion i världen.

Då jag känner mig övertygad om att stora delar av vårt konsumtionsbehov kan tillgodoses av produkter som redan finns, så bestämde jag mig i slutet av förra året för att jag ville testa om det skulle gå att leva i princip helt utan att konsumera nytt. Min utmaning blev därför att försöka klara mig ett helt år utan att köpa några nyproducerade varor.

Utmaningen går ut på att jag under hela 2009 undviker att köpa nyproducerade produkter (Nyp). Det handlar alltså inte om köpstopp, utan enbart om att inte konsumera nytt. Ja, du förstår säkert- fritt fram för återkonsumtion, secondhand, antikt, redesignat och upcycling!Naturligtvis finns undantag. Det är ju lite svårt att hitta mat som inte är nyproducerad och inte så trevligt att använda begagnad tvål eller toapapper. Samma gäller deo som blir lite konstigt om man ska gå och skrapa ur armhålorna på nån kompis för att återanvända. I princip kan man säga att alla förbrukningsartiklar givetvis får köpas nya, liksom alla former av livsmedel. Jag tänker dock inte göra en lång lista på vad som är tillåtet för mig att köpa nytt och inte, utan mitt sunda förnuft får råda från fall till fall. Tanken är att det ska vara en intressant utmaning, inte ett sätt för mig att få dåligt samvete hela tiden.

Grundtanken är att det som med en rimlig ansträngning kan hittas i begagnad form köps begagnat (eller inte alls).Jag hade i och för sig inte konsumerat särskilt mycket nyprocuerade varor under 2008 heller, men för att tvinga mig själv att undersöka mer om vilka möjligheter som finns så ville jag nu försöka avstå helt.

Jag kombinerar även den här utmaningen med att i möjligaste mån bara köpa ekologiskt vad gäller livsmedel och andra förbrukningsvaror som jag måste köpa nya. Samt givetvis att försöka minimera konsumtionen och inte slösa.

// Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar