söndag 29 mars 2009

Facebook-kampanjen "Inget Nyp i Mars"

När jag hade bestämt mig för att ha ett år fritt från nyproducerat så föddes snart tanken att försöka få fler att testa. Jag tog upp frågan i styrelsen för föreningen Medveten Konsumtion och alla tyckte det lät som en bra idé.

Ett helt år kändes dock inte rimligt om vi ville ha med många på utmaningen. Vi bestämde oss därför för att testa med en månad. Vi valde mars för att vi ansåg det vara en "lätt" månad att undvika nyproducerade produkter. I februari är sportloven och det ska köpas grejer till ungar som vill åka skidor och i april är det påsk och köpfesten är igång igen. Mars kändes därför som en vettig månad att börja med.

Vår tanke är sen att kamanjen ska återkomma fler år i rad och att vi ska välja en "svårare" månad varje år, för att så småningom avsluta med att köra kampanjen i december. The utlimate challenge! :-)

Kampanjen gick över alla förväntningar. Vi hade hoppats på några hundra personer så här första året, men det blev hela 1.800 som ställde upp på utmaningen att inte köpa nåt nyproducerat i mars.

Det var lite därför jag valde att blogga om mitt År utan Nyp. Som ett sätt att försöka samla de som vill fortsätta att försöka undvika nyproducerat. Ett forum för att utbyta tankar och idéer.

Jag hoppas nu att många ger kommentarer på bloggen och hjälper mig att klara mitt år utan problem. Och jag hoppas också på att jag med mina inlägg kan hjälpa andra som också vill försöka minimera sin konsumtion av nyproducerat.

Så välkomna till Ett år utan Nyp!

//Johan

2 kommentarer:

  1. Ska bli kul att följa =)

    Du kommer förmodligen att få fler kommentarer om du inte bara tillåter "inloggade" kommentarer av olika slag... Är du rädd för spam, så kan du alltid sätta kommentarerna på moderering.

    /Sigrinn

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, hade ingen aning om att det blivit så. nu ska det vara fixat.

    SvaraRadera