tisdag 31 mars 2009

Ingen är perfekt

I mars har jag klarat mig helt utan att köpa något nyproducerat, förutom förbrukningsartiklar och livsmedel då förstås. Det verkar som att de flesta som deltog i "Inget Nyp i Mars" har klarat utmaningen galant. Några har varit helt förstörda för att dom utan att tänka sig för råkat köpa någon enstaka ny sak. Men jag tycker dom lyckats lika bra ändå. Det handlade inte om att vara den perfekta konsumenten som aldrig kan fela, utan om att försöka och göra sitt bästa.

För miljön kommer inte må särskilt mycket bättre av att vi klarar en utmaning i en månad utan minsta lilla snedsteg, för att sen ösa på som vanligt när utmaningen är slut. Då trivs den betydligt bättre med den som gjorde sin lilla miss när tankarna var på annat håll, men som gillade utmaningen och nu kommit på att den vill göra sitt bästa för att minimera sin nykonsumtion även framöver.

Själv ska jag ju göra mitt bästa för att inte handla något nyproducerat under hela 2009. Och jag har redan två tveksamma fall på mitt samvete. Ett i februari och ett i januari.

Det ena handlade om en avskedspresent jag fick av några nyfunna, goda vänner efter en utlandsvistelse. Jag fick en fotbollströja med deras landslagstryck. Det gjorde lite ont att ta emot den, när jag ju hade bestämt mig för att ha ett år utan nyproducerat. Men efter att ha vridit och vänt på det några gånger kom jag fram till att man inte gärna kan säga nej till en gåva med så emotionellt innehåll. Utmaningen handlar inte om att bli en otrevlig fundamentalist, utan om att göra ett ärligt försök till en ny livsstil.

Det andra var en bok som jag beställde av bara farten på internet. Detta var i januari när jag precis inlett utmaningen och inte riktigt fått in min hjärna i nya rutiner. I och med att den beställdes via internet och i och med att det var en bok så tänkte jag helt enkelt inte på att den var en nyproducerad produkt och dessutom en typisk sån produkt som man absolut kan hitta begagnad (eller låna på biblioteket). Många bibliotek är väldigt generösa med att beställa in böcker om de inte redan har den.

Jag kommer säkerligen göra fler misstag under det här året. Men det är som sagt inte det viktiga, det viktiga är att jag alltid gör mitt bästa för att hitta så mycket som möjligt begagnat, att minska min konsumtion överhuvudtaget och att jag lär mig mycket mer om vilka möjligheter som finns om man vill leva ett liv så fritt som möjligt från nyproducerade produkter.

Så om du tror att du klarar en utmaning med så snälla "regler" så häng på mitt År utan Nyp. Du kan maila mig på johan@medvetenkonsumtion.org om du vill vara officiell deltagare. Annars får du gärna delta i smyg :-)

// Johan

2 kommentarer:

  1. Du är duktig.
    Jag skulle ha svårt att låta bli att köpa böcker. Jag tänker också att om ingen köper böcker utom biblioteken så utarmas kulturen. Det skulle ges ut betydligt färre böcker och det vore väl synd?

    SvaraRadera
  2. Ah, det där är en lurig fråga, men det kan ju finnas fler lösningar på den tänker jag. Man kan ju tänka sig system där författarna får rimligt betalt trots att boken ges ut i färre exemplar.

    SvaraRadera